
Nu är cirkeln sluten. Efter Högsta domstolens beslut i februari att inte meddela prövningstillstånd tog Stockholms stads exploateringskontor nästa formella steg och föreslog att projekt Lövsta värmeverk skulle avbrytas i sin helhet. Exploateringsnämnden följde kontorets linje och fattade det formella beslutet om att avbryta projektet Lövsta värmeverk vid sitt sammanträde den 21 maj 2026. I tjänsteutlåtandet som låg till grund för beslutet är slutsatsen tydlig:
”På grund av Högsta Domstolens beslut att inte meddela prövningstillstånd föreslås nu att projektet stängs både avseende det nya Lövstaverket och planerna för ny bostadsbebyggelse på nuvarande Hässelbyverket.”
Vad innebär det här? Det här är den administrativa bekräftelsen på det vi redan visste efter HD:s besked men nu är det också staden själv som drar i bromsen. Projektet stängs ner formellt, både vad gäller det planerade kraftvärmeverket i Lövsta och planerna på att omvandla nuvarande Hässelbyverket till ett nytt bostadsområde. Markanvisningen till Stockholm Exergi, som beslutades redan 2018 och reviderades 2021 och 2022, är därmed historia.
Notan för ett projekt som aldrig skulle ha startats. Exploateringskontoret redovisar samtidigt vad processen kostat skattebetalarna. De totala förgäveskostnaderna landar på 31 miljoner kronor, varav drygt 28 miljoner nu tas upp i exploateringskontorets årsbokslut för 2026. Pengarna har främst gått till tekniska konsulter, utredningar och kontorets egen personal.
Det är en påminnelse om vad bristande lokalisering kostar inte bara för en förening som vår, utan för hela staden. Vi har sagt det sedan 2019: Lövsta var fel plats från första början. Skyddet av Östra Mälarens vattenskyddsområde, naturen, friluftslivet och boende i Hässelby kunde aldrig förenas med en storskalig industri- och hamnverksamhet på platsen. Domstolarna i tre instanser har gett oss rätt.
Vad händer nu? Med detta beslut är planerna på ett kraftvärmeverk i Lövsta definitivt avförda från dagordningen. Lövstabadet, båtklubben, naturen och vårt dricksvatten är säkrade. Frågan om hur Hässelbyverkets framtid ska se ut återstår dock att hantera något vi kommer att följa noga även framöver.
Tack än en gång till alla medlemmar, donatorer, experter och vår jurist Gunilla Högberg Björck. Utan er hade vi inte stått här idag!
Styrelsen för Rädda Lövsta
Här hittar ni stadens protokoll:
Stockholms Stad – Protokoll 5/2026
Och här förslaget till beslut.
Stockholms Stad – Förslag till beslut om projektet Lövsta
