Staden sätter slutgiltig punkt. Projekt Lövsta värmeverk avbryts!

Nu är cirkeln sluten. Efter Högsta domstolens beslut i februari att inte meddela prövningstillstånd tog Stockholms stads exploateringskontor nästa formella steg och föreslog att projekt Lövsta värmeverk skulle avbrytas i sin helhet. Exploateringsnämnden följde kontorets linje och fattade det formella beslutet om att avbryta projektet Lövsta värmeverk vid sitt sammanträde den 21 maj 2026. I tjänsteutlåtandet som låg till grund för beslutet är slutsatsen tydlig:
”På grund av Högsta Domstolens beslut att inte meddela prövningstillstånd föreslås nu att projektet stängs både avseende det nya Lövstaverket och planerna för ny bostadsbebyggelse på nuvarande Hässelbyverket.”

Vad innebär det här? Det här är den administrativa bekräftelsen på det vi redan visste efter HD:s besked men nu är det också staden själv som drar i bromsen. Projektet stängs ner formellt, både vad gäller det planerade kraftvärmeverket i Lövsta och planerna på att omvandla nuvarande Hässelbyverket till ett nytt bostadsområde. Markanvisningen till Stockholm Exergi, som beslutades redan 2018 och reviderades 2021 och 2022, är därmed historia.

Notan för ett projekt som aldrig skulle ha startats. Exploateringskontoret redovisar samtidigt vad processen kostat skattebetalarna. De totala förgäveskostnaderna landar på 31 miljoner kronor, varav drygt 28 miljoner nu tas upp i exploateringskontorets årsbokslut för 2026. Pengarna har främst gått till tekniska konsulter, utredningar och kontorets egen personal.

Det är en påminnelse om vad bristande lokalisering kostar inte bara för en förening som vår, utan för hela staden. Vi har sagt det sedan 2019: Lövsta var fel plats från första början. Skyddet av Östra Mälarens vattenskyddsområde, naturen, friluftslivet och boende i Hässelby kunde aldrig förenas med en storskalig industri- och hamnverksamhet på platsen. Domstolarna i tre instanser har gett oss rätt.

Vad händer nu? Med detta beslut är planerna på ett kraftvärmeverk i Lövsta definitivt avförda från dagordningen. Lövstabadet, båtklubben, naturen och vårt dricksvatten är säkrade. Frågan om hur Hässelbyverkets framtid ska se ut återstår dock att hantera något vi kommer att följa noga även framöver.

Tack än en gång till alla medlemmar, donatorer, experter och vår jurist Gunilla Högberg Björck. Utan er hade vi inte stått här idag!

Styrelsen för Rädda Lövsta

Här hittar ni stadens protokoll:
Stockholms Stad – Protokoll 5/2026

Och här förslaget till beslut.
Stockholms Stad – Förslag till beslut om projektet Lövsta

HD SÄTTER STOPP FÖR KRAFTVÄRMEVERKET I LÖVSTA!

Det historiska beskedet är här: Högsta domstolen (HD) har fattat sitt beslut och meddelar inte prövningstillstånd till Stockholm Exergis överklagande! Detta innebär att Mark- och miljööverdomstolens (MÖD) dom nu vinner laga kraft. Planerna på kraftvärmeverket och hamnen stoppas.

Det här är en dag vi sent kommer att glömma. Efter många år av intensiv kamp har HD bekräftat det vi visste hela tiden: skyddet för vårt dricksvatten och friluftsliv går före kortsiktiga industriintressen!

Denna seger är resultatet av en otrolig laginsats. Vi vill rikta ett djupt och hjärtligt tack till alla som gjort detta möjligt:

Våra experter och vår miljöjurist: Ett särskilt tack går till vår oslagbara juridiska expertis och de miljöspecialister som har stått vid vår sida. Deras kunskap och outtröttliga arbete med att synliggöra de allvarliga riskerna med projektet har varit helt avgörande i varje instans.

Alla donatorer och stödjare: Tack vare varje insamlad krona, varje swish-bidrag och all uppmuntran från er har vi kunnat finansiera kampen mot motpartens enorma resurser. Er solidaritet har räddat Mälaren!

Vattenskyddet vann laga kraft!

HD:s beslut bekräftar slutgiltigt att MÖD:s dom står fast: att en storskalig industriverksamhet inte kan tillåtas äventyra vattenskyddet i östra Mälaren. Därmed är de juridiska förutsättningarna för att bygga kraftvärmeverket och hamnen i Lövsta undanröjda för gott.

Mälarens framtid som dricksvattenresurs är säkrad, vi får behålla vårt viktiga friluftsområde, vår badplats och vår båtklubb!

Tack än en gång till alla som stöttat Rädda Lövsta. Vi vann!

Save the Date: Årsmöte 2026!

Den 24/3 2026 kl.19:30 hålls årsmötet i föreningen.

Mötet kommer att hållas digitalt via Teams. En inbjudan med länk för anmälan och handlingar kommer att skickas ut digitalt till alla medlemmar när det närmar sig.

Skriv upp datumet i kalendern redan nu!

Styrelsen för Rädda Lövsta

Överklagan inlämnad av Stockholm Exergi

Stockholm Exergi har nu formellt lämnat in överklagan. Ärendet ligger därmed hos Högsta Domstolen (HD).

Nästa steg i processen är att HD ska ta ställning till om de beviljar prövningstillstånd. Ett sådant besked tar normalt cirka 4 till 6 månader. Vi kommer att uppdatera vår hemsida så snart vi får information från HD.

Ni kan läsa Stockholm Exergis överklagande här:

https://usercontent.one/wp/raddalovsta.se/wp-content/uploads/2025/10/HD-M-5711-25-Aktbil-4.pdf

Stockholm Exergi överklagar Mark- och miljööverdomstolens dom

Som förväntat har Stockholm Exergi överklagat Mark- och miljööverdomstolens dom angående Lövsta. Detta innebär att de nu begär prövningstillstånd för vidare prövning i Högsta domstolen (HD).

Vi räknar med att det kan ta 6 till 9 månader innan ett beslut om prövningstillstånd kommer. Rädda Lövsta kämpar vidare, och vi återkommer om vi behöver mer bidrag för att fortsätta vårt arbetei det fall prövningstillstånd ges för prövning i HD.

Vi kommer att hålla er uppdaterade om hur processen fortskrider.

https://usercontent.one/wp/raddalovsta.se/wp-content/uploads/2025/07/Overklagande89285.pdf

VI VANN! MÖD stoppar kraftvärmeverket i Lövsta – Mälaren skyddas!

Vilken seger! Idag meddelade Mark- och miljööverdomstolen (MÖD) att de, precis som tidigare instans, avslår Stockholm Exergis ansökan om tillstånd för ett nytt kraftvärmeverk i Lövsta. Avgörande för beslutet är de oacceptabla riskerna för vår dricksvattentäkt Mälaren (Östra Mälarens vattenskyddsområde).

MÖD framhåller att även om direkta föroreningsrisker från driften är begränsade, utgör muddring och fartygstransporter en oacceptabel risk för vattenförorening – risker som varken är obetydliga eller ringa.

Domstolen betonar också att riskerna måste ses sammantaget och att kumulativa effekter ska beaktas. Därför ges ingen dispens från vattenskyddsföreskrifterna.

Detta är en fantastisk framgång för alla oss som kämpat för Lövsta och Mälaren!

Stockholm Exergi har nu möjlighet att överklaga domen till Högsta Domstolen (HD) fram till den 30:e Juni. Skulle de välja att överklaga krävs det dessutom att Högsta Domstolen då beviljar prövningstillstånd. Det innebär att Högsta Domstolen först bedömer om målet är av principiellt intresse och har betydelse för rättstillämpningen i liknande fall, eller om det finns andra särskilda skäl för att de ska ta upp fallet. Det är alltså inte självklart att ett överklagande prövas. För nu så firar vi denna mycket viktiga seger!

Ett stort tack till vår skickliga jurist Gunilla Högberg Björck och till de ovärderliga vattenexperterna Gunilla Brattberg, Sven-Erik Skogsfors, Anders Berntell, Brita Forssberg och Christer Lännergren för er avgörande hjälp.Styrelsen för Rädda Lövsta

Nya inlagor från Stockholm Exergi – Rädda Lövsta och vattengruppen analyserar och Inväntar besked från MÖD

Stockholm Exergi har nu lämnat in nya inlagor i mål nr M 15371-22 till Mark- och Miljööverdomstolen, vilka finns att läsa nedan.

Styrelsen i Rädda Lövsta, tillsammans med experterna i vattengruppen och vår miljörättsjurist Gunilla Högberg Björck, analyserar nu informationen och förbereder oss för den fortsatta processen. Vi inväntar besked från domstolen om den fortsatta processen och tidplanen.

https://usercontent.one/wp/raddalovsta.se/wp-content/uploads/2024/10/Svea-HR-M-15371-22-Aktbil-362-Yttrande-fran-Stockholm-Exergi.pdf

https://usercontent.one/wp/raddalovsta.se/wp-content/uploads/2024/10/Svea-HR-M-15371-22-Aktbil-364-Bilaga-2-Kompletterande-spri.pdf

https://usercontent.one/wp/raddalovsta.se/wp-content/uploads/2024/10/Svea-HR-M-15371-22-Aktbil-363-Bilaga-1-Motesanteckningar.pdf

Uppdatering om den pågående processen i Mark-och miljööverdomstolen (MÖD)

Stockholm Exergi har fått anstånd till 15 oktober att lämna sitt slutsvar på remissinstansernas yttranden. Efter detta får vi som sakägare yttra oss innan domstolen kungör ärendet. Domstolen har meddelat att ingen huvudförhandling eller syn i ärendet kommer göras utan domstolen kommer avgöra ärendet utifrån inkomna handlingar.
Styrelsen för Rädda Lövsta önskar alla våra medlemmar en fin sommar och återkommer med information när ny sådan finns